Prof. dr. Maretha de Jonge, NL

Inhoud presentatie
Een deel van de kinderen en jongeren met autisme spectrum stoornissen ervaart zoveel spanning in sociale situaties dat ze zwijgen. Mogen we dat selectief mutisme noemen? Hoe kunnen we autisme en selectief mutisme van elkaar onderscheiden of vaststellen dat het naast elkaar voorkomt? En als selectief mutisme en autisme samengaan, wat is dan de beste manier van behandelen en begeleiden? Bij jongeren met autisme en selectief mutisme kunnen er ernstige problemen ontstaan op school waardoor thuiszitten dreigt. In deze lezing bespreken we de meest recente wetenschappelijke bevindingen én we kijken op welke vragen we graag antwoorden zouden willen krijgen. Na deze lezing heeft aanknopingspunten voor diagnostiek en voor begeleiding of behandeling wanneer de combinatie van selectief mutisme en autisme zich voor doet.

Spreker
Maretha de Jonge is als hoogleraar orthopedagogiek verbonden aan de Universiteit Leiden en werkt als Klinisch Psycholoog/Orthopedagoog-Generalist in het Leids Universitair Behandel- en Expertise Centrum (LUBEC), verbonden aan de universiteit. Zij is hoofdopleider van de postmaster opleidingen tot Orthopedagoog-Generalist. De combinatie van les geven aan master-, en postmaster orthopedagogen, wetenschappelijk onderzoek en klinisch werk, inspireren haar en maken het mogelijk om vragen uit de beroepspraktijk te vertalen naar wetenschappelijk onderzoek en andersom. Haar onderzoek richt zich op kinderen en jongeren met sociaal communicatieve problemen en/of angsten. Een deel van deze kinderen en jongeren heeft de classificatie selectief mutisme of autisme spectrum stoornis.