Gabrine Jagersma

Workshop 1.1/2.1: Een integrale aanpak Levensloop Leerlijnen: een voorproefje!

Inhoud workshop
Als mensen een diagnose autisme krijgen, is het aanbieden van psycho-educatie volgens de zorgstandaard de gangbare procedure. Maar hoe gebeurt dat? Waar richt zulke psycho-educatie zich eigenlijk precies op en hoe sluit dat aan bij de behoeften van deelnemers? Wat en hoe leren deelnemers? Hoe worden concepten als ‘autisme’ toegelicht? Vanuit welke kaders en perspectieven wordt dit aangevlogen? Blijft het voornamelijk bij didactische educatie en het bijbrengen van kennis? Of is er ook genoeg ruimte voor het delen en duiden van persoonlijke ervaringen? Ligt de focus op autisme of komen bijkomende psychische problemen ook aan de orde? Wordt de interventie gericht op de persoon zelf of ook op de mensen daaromheen? Wordt er vooral terug geblikt of ook al actief vooruit gewerkt? Hoe pak je dit proces eigenlijk zo goed als mogelijk gezamenlijk aan? In deze workshop worden ervaringen met het bieden en ontvangen van psycho-educatie gedeeld. Door het samen doen en ondergaan van activerende oefeningen, worden voorbeelden uit de praktijk gebruikt om te illustreren wat wél maar wat ook niét lijkt te werken, ingekaderd vanuit wetenschappelijke inzichten en het motto ‘leren door leven’.

Sprekers
Kirstin Greaves-Lord, Gabrine Jagersma en Annelien Blom-Ziengs

Gabrine Jagersma is GZ psycholoog bij Rivierduinen poli Jong. Ze werkt als regiebehandelaar in de specialistische GGZ waar ze diagnostiek en behandeling biedt aan kinderen en jongeren tot 25 jaar. Daarnaast is ze specialismeleider Autisme bij poli Jong en betrokken bij de landelijke Academische Werkplaats Autisme.

  • 1

    Workshop 1.1

    Datum: 15 mrt 2024Tijd: 11:30 - 12:30 CET
    ‘Vastlopen en weer los komen’ - een voorproefje van een integrale aanpak via Levensloop Leerlijnen
  • 1

    Workshop 2.1

    Datum: 15 mrt 2024Tijd: 14:15 - 15:15 CET
    ‘Vastlopen en weer los komen’ - een voorproefje van een integrale aanpak via Levensloop Leerlijnen